Samfundsansvar
Privatskolen i Sæby har sammen med andre private skoler i foreningen Danmarks Private Skoler vedtaget et fælles kodeks for samfundsansvar: ’De syv samfundsløfter’. Det indebærer, at vi har et fælles værdisæt, hvor vi arbejder med områder, der gavner samfundet som helhed.
Vi ser på samfundsansvar i et bredt perspektiv, der både rettes mod individet, fællesskabet i skolen og det omkringliggende samfund, og vi har på vores skole flere aktiviteter og indsatser, der imødekommer dette:
Skolen og omverdenen
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, hvor vi gør en positiv forskel for omverdenen; det store fællesskab, vi er en del af.
- Vi følger overordnet de kommunale anbefalinger for at skabe en ensartet håndtering af børn i kommunen.
- Vi støtter og bruger kulturinstitutioner i kommunen; ex. Spektrum, Manegen mm.
- Vi inviterer børnehaver til forskellige arrangementer; ex. skuespil, legepatrulje, læsehygge mm..
- Vores 9. klasse deltager i et STEM projekt i samarbejde med et gymnasium.
- Vi opfører Luciaoptog for to plejehjem i kommunen.
- Vi har et udvidet samarbejde med Musikskolen, hvor musikskolen kommer her og omvendt.
- Vi laver aftaler med lokale erhvervsdrivende; ex. optikere med udstilling af børnekunst og bankrådgivere til oplæg/undervisning.
- Vi tager ansvar i forhold til energiforbrug og miljøbelastning; ex. affaldssorterer vi vores affald.
- Vores kor bidrager med sang i lokalområdet og andre institutioner.
Skolens rummelighed og resultater
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter ansvarligt optag og positiv udvikling af alle elever, uanset deres faglige, fysiske eller psykiske udgangspunkt.
- Vi byder alle børn fra alle dele af samfundet velkomne.
- Vi har tradition for at løfte eleverne over gennemsnittet, når der måles på afgangsprøver og karakterer.
Skolen til fremtiden
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der gør, at vores skole udvikles med henblik på at forberede og give eleverne kompetencer til det liv og arbejdsliv, de vil opleve i en nærtstående fremtid.
- Vi har brobygning i 8. klasse, hvor de sendes ud på forskellige ungdomsuddannelser.
- Vi har et tæt samarbejde med UU (Ungdoms Uddannelses Vejledning) om valg af ungdomsuddannelse.
Skolens mangfoldighed
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter optag og udvikling af alle børn og unge, uanset social baggrund.
- Vi har plads til børn, der har behov for særlig støtte.
Skolen som forebyggende instans
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der forebygger problemer med store konsekvenser for individet og samfundet.
- Skilsmissegruppe
- Sorggruppe
- Legepatrulje til indskoling
- Elevsamtaler
- Trivselsundersøgelser
- Læsevejledning
- Gode arbejdsforhold og trivsel blandt medarbejderne – APV
- Samarbejde med SSP
Skolens fokus på rettigheder og konventioner
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter de grundlæggende rettigheder for alle.
- Elevråd
Elevens videre vej i uddannelsessystemet
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter kvalificerede uddannelsesvalg og fremmer, at eleverne går videre i uddannelse.
- Vi samarbejder med UU (Ungdoms Uddannelses Vejledning) om elevernes valg af ungdomsuddannelse.