Evaluering
På Privatskolen i Sæby følger vi Forenklede Fælles Mål, og forbereder eleverne til at
aflægge folkeskolens skriftlige og mundtlige prøver efter 9. klasse. Vi starter først
fremmedsprog (engelsk) op fra 2. klasse med to lektioner om ugen på denne årgang. I
kristendom har 1. – 6. klasse en ugentlig lektion, og i 8. og 9. klasse har de to lektioner om
ugen.
Vi foretager løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen, og underretter
elever og forældre om vores syn på elevernes udbytte af undervisningen.
Evalueringen er udgangspunkt for, at undervisningen tilrettelægges, så den svarer til den
enkelte elevs behov og forudsætninger. Eleven skal så vidt muligt tilegne sig kundskaber og
færdigheder, der følger de fastsatte slutmål.
Der afholdes skole-hjem-samtaler to gange om året på alle klassetrin. Forud for disse
samtaler afholder klasselæreren samtale med hver enkelt elev, som i samarbejde med
forældrene inden samtalen har svaret på en række skriftlige spørgsmål, som både vedrører
den daglige undervisning, elevens trivsel og sociale forhold. De skriftlige spørgsmål
indeholder vurderinger på elevens faglige niveau, arbejdsindsats, samarbejde og trivsel.
Endvidere afholdes der teammøder om den enkelte elev og klasse, hvor elevernes faglige
standpunkt og trivsel drøftes. Inden skole-hjem-samtalerne får eleverne og forældrene
udleveret meddelelses-/karakterark, hvoraf af elevens faglige standpunkt samt sociale
formåen fremgår.
7. – og 8. årgang får standpunktskarakterer to gange om året (efterår og forår). 9. årgang får
standpunktskarakterer tre gange om året. (november, februar og inden afgangsprøverne).
Der afholdes skriftlige terminsprøver for 8. årgang i foråret, og for 9. klasse efterår og forår.
Vi iagttager og samtaler i det daglige løbende med eleverne i undervisningslektionerne og i
forbindelse med frikvartererne, bl.a. også med det formål at kunne udvikle og forbedre
undervisningsmiljøet og det pædagogiske miljø. Resultatet af disse samtaler kan løbende
drøftes på lærerrådsmøder, forældremøder, MIO-møder og bestyrelsesmøder.
Lærerne kan i den daglige undervisning også benytte evalueringsredskaber i form af test,
prøver og fremlæggelser.
Vores eksterne tilsynsførende besøger skolen flere gange om året, hvor hun overværer
undervisningen på forskellige klassetrin og i forskellige fag. Under tilsynsbesøgene taler hun
medelever, lærere/pædagoger og ledelsen. Besøgene og samtalerne munder ud i en skriftlig
tilsynserklæring, som kan læses på skolens hjemmeside.
Ved siden af den løbende evaluering bliver eleverne på de enkelte klassetrin testet efter
anerkendte testmaterialer. Testene danner baggrund for en individuel indsats i forhold til den
enkelte elev, samt eventuelle indstillinger til støtte/specialundervisning. Vi foretager følgende
tests på de enkelte klassetrin.
1. klasse:
- Evalueringsopgaver fra Format i matematik.
- Testlæseprøve i dansk
- OS 64 i dansk
- Ordblinderisikotest
2. klasse:
- Evalueringsopgaver fra Format i matematik
- OS 120 i dansk
- ST 2 i dansk
3. klasse:
- MG 3-prøve i matematik
- Evalueringsopgaver fra Format i matematik
- SL 60 i dansk
- ST 3 i dansk
4. klasse:
- MG 4-prøve i matematik
- Evalueringsopgaver fra Format i matematik
- SL 40 i dansk
- ST 4 i dansk
- Tekstlæseprøve 4 i dansk
5. klasse:
- MG 5-prøve i matematik
- ST 5 i dansk
- Tekstlæseprøve 5 i dansk
6. klasse:
- MG 6-prøve i matematik
- ST 6 i dansk
7. klasse:
- MG 7-prøve i matematik
- ST 7 i dansk
8. klasse:
- MG 8-prøve i matematik
- FP9 i matematik og dansk
- ST 8 i dansk
9. klasse:
- MG 9-prøve i matematik
- FP9 i matematik og dansk
Evalueringerne bliver drøftet med forældrene ved skole-hjem-samtalerne og bruges i det
videre arbejde med den enkelte elev. Hvis prøven ikke er tilfredsstillende for en elev, tages
der hånd om elevens faglige svagheder. Evalueringerne danner således udgangspunkt for
det videre arbejde med eleven. Læreren bliver i stand til at korrigere på undervisningens
indhold, former og metoder, således at den enkelte elev får udfordringer, der passer til
hans/hendes niveau.