Ordblindhed (dysleksi)

På Privatskolen i Sæby har vi et ønske om at styrke og udvikle indsatsen på ordblindeområdet. Elever med ordblindhed på Privatskolen i Sæby skal sikres lige deltagelse i skolen og have samme mulighed for at tilegne sig viden, kundskaber og færdigheder i alle faglige sammenhænge som andre elever.

For elever, hvis primære udfordring er ordblindhed, er et undervisningstilbud i elevens egen klasse det mest hensigtsmæssige med det hele barn for øje.

Med den nødvendige støtte og træning, supplerende undervisning, inddragelse af læse- og skriveteknologi og øget indsigt i ordblindhed blandt lærere, forældre og elever vil det være muligt at tilbyde elever med ordblindhed et hensigtsmæssigt undervisningstilbud i klassen.

 

Hvad er ordblindhed?

Ordblindhed, eller dysleksi, er en funktionsnedsættelse. Diagnosen dækker over markante, neuro-biologisk betingede vanskeligheder ved at lære at læse og skrive grundet langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde. En del ordblinde elever vil være udfordrede af sammensatte vanskeligheder såsom forståelsesvanskeligheder, begrænset ordforråd, langsom benævnelse (vanskeligheder ved at få fat på ord i ordforrådet) og begrænset sproglig korttidshukommelse. 

Ordblindhed er ikke en statisk vanskelighed. Ordblinde elever kan udvikle sig til funktionelle læsere og skrivere, forudsat at vanskelighederne opdages i tide, og der sættes ind med kvalificeret undervisning og træning. Der er veldokumenteret viden om, hvilke færdigheder, metoder og redskaber, der har en positiv effekt på ordblindes læse- og skrivefærdigheder, og det derfor især er vigtigt at fokusere på i undervisningen. Organisatoriske forhold, samarbejdet mellem skole og hjem samt de fagprofessionelles kompetencer er imidlertid også væsentlige faktorer, der afgør elevens muligheder for at udvikle tilfredsstillende læse- og skrivefærdigheder.

Når man bliver testet med ordblindetesten, angiver den om man er i rød, gul eller grøn kategori. I den røde kategori er man ordblind. Den gule kategori angiver, at man ikke er ordblind, men alligevel har læse- og skrivevanskeligheder, som kan stamme fra manglende automatisering af bogstaver og læsning tidligere i forløbet. Denne grønne kategori angiver, at man ikke er ordblind.

På Privatskolen i Sæby er det læsevejlederne Gitte og Thomas, der i samarbejde med klassens lærere, koordinerer tests og arbejdet med de ordblinde elever og elever med læse- og skrivevanskeligheder i den gule kategori. Gitte varetager primært 0. – 4. klasse og Thomas 5. – 9. klasse. På skolen arbejder vi systematisk i forhold til at afdække eventuel ordblindhed ud fra nedenstående ordblindeprocedure.


Evaluering af læseudvikling 0. – 4. klasse

  1. klasse: Sprogvurdering. Der kan evt. laves individuel ordblinde-risikotest hvor det skønnes nødvendigt.
  2. klasse: Bogstavskrivning, Ordskrivning og Ordlæseprøve 1. Hvis det skønnes nødvendigt, kan der laves ordblinde-risikotest og IL-Basis (vurdering af læseforudsætninger og læseforståelse i indskolingen).
  3. klasse: ST2 (staveprøve), Sætningslæseprøve 1. Eventuelt laves der individuelle tests med DVO og IL-Basis
  4. klasse: ST3 (staveprøve) og Sætningslæseprøve 2. Hvor det skønnes nødvendigt kan der laves tests med DVO og IL-Basis.
  5. klasse: Stave- og læseprøven på Grammatip.com. Der testes evt. individuelt med Elbros Ordlister, IL-Mellem og Ordblindetesten.

 

Evaluering af læseudvikling 5. – 9. klasse

På 5. – 9. årgang følger vi fortsat udviklingen af elevernes læse- og skrivefærdigheder tæt. Dette foregår som et samarbejde mellem lærerne og læsevejlederen.

Især elever der tidligere er testet og ligger i den ”gule kategori” – altså elever, der ikke er ordblinde, men stadig har læse- skrivevanskeligheder – følges ekstra tæt. 

Elever som har læse- skrivevanskeligheder kan i perioder tilbydes ekstra undervisning i dansk, i forhold til deres vanskeligheder, og i brugen af LST (læse/skrive-teknologi) – AppWriter, tale til tekst og brug af nota.

Ved mistanke om ordblindhed testes eleven af læsevejleder yderligere forud for en evt. ordblindetest. Elever der tidligere er testet og som ikke viser tegn på udvikling, kan evt. gentestes. Vi tester med stave- og læseprøven på Grammatip.com og bruger om nødvendigt Elbros ordlister og testbatteriet.


Procedure i forbindelse med ordblindetesten

Før testen:

  • Forældrene er informeret og har skrevet under på samtykkeerklæring

Efter testen:

  • Forældrene inviteres til et møde på skolen, hvor de får testen gennemgået. Forældrene bliver herunder også introduceret til hjælpemidlerne.
  • Eleven bliver instrueret i AppWriter og evt. tale-til-tekst. Eleven bliver samtidig tilmeldt Nota.
  • Der følges løbende op på, hvordan eleven tager imod og bruger de hjælpemidler, der stilles til rådighed.
  • Der kan evt. tilbydes ekstraundervisning i forhold til elevens vanskeligheder.
  • Læsevejleder følger eleven til denne forlader skolen.
  • I forhold til prøverne i 9. klasse, kan der gives ekstra tid, og eleven kan anvende sine hjælpemidler.